Var sak har sin tid

Jag var - då jag var yngre - väldigt intresserad av mode. Det är jag väl fortfarande men nu är det svårare. Nu vill ja så gärna hitta saker som är jag. Jag köper ofta och mycket men nästan lika ofta och nästan lika mycket lämnar jag tillbaka. Kanske därför jag blivit så förtjust i loppis också - du kan inte lämna tillbaka så lika bra å köra på å va nöjd. Men. Det var inte det jag skulle skriva om. Idag tycker jag det är kul med kläder men har ett större intresse: Inredning.

Jag och min mamma har ofta haft väldigt olika smak. Det jag gillar gillar inte hon och tvärt om. Ofta har jag varit förtjust i kläder/prylar som hon redan "upplevt", typ 50-tals stil eller 70-tals stilen med flower power och allt sånt. Vi kan tycka samma saker är snygga ibland men det är ändå givet var saken skulle hamnat - hon henne eller mig, sällan något som båda vill ha.

Detta handlar nog om att mamma redan sett dessa saker en gång och "köpt" stilen en gång i tiden men that´s it. Jag har adlrig riktigt känt så och trodde aldrig jag skulle känna så... Tills.. 80-talsstilen blev modern igen.. Not my thing...  Det är väl den enda sån trend/stil som jag upplevt så med än - att den kommer igen från då jag redan upplevt den.. Tills idag...

Såg en bild på porslinet
Bimbo. Ser att det går för en hel del pengar på tradera och har förstått att många gillar det... Men för mig har det aldrig blivit så speciellt. För jag är uppväxt med det. På sommarstugan. Skulle mamma få för sig att rensa ut så skulle jag antagligen inte säga nej. Men fick jag välja på Bimbo och någon annan snygg dekor från Rörstrand så är jag ganska säker på att Bimbo inte drar det längsta strået...





Bild från denna googleträff.



Kommentarer
Postat av: Benny

Du kommer snart att tycka att det är det bästa som finns, det tog mig många år med Bimbo i sommarstugan utan att jag tyckte nåt speciellt om det, men sen plötsligt blev man nostalgisk och tyckte att det var otroligt snyggt, så då började jag samla ihop delar (4-5 år sen). Servisen kom 1956-57 och fanns länge, ända in till 70-talet eller åtminstone sent 60-tal. Jag har nog nästan två dussin av tallrikarna i olika storlekar och ett drygt dussin vardera av kaffe- och tekoppar :-) Tilläggas är att jag aldrig betalt några stora pengar, det mesta är loppisfynd. Man hittar delar nu och då för nån 10:a eller två...



"Snygg" bild förresten (från min samlingssida) ;-)

Postat av: Lybtar

Din mamma kan alltid ringa mig:)

jag har letat aktivt efter Bimbo i två år nu. Alka tycks hitta utom jag. Har inte ens ett naggat udda tefat.

Tur att smaken är som baken.

2010-08-22 @ 21:10:15
URL: http://Porslinochnostalgi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback